Pages

Sunday, 2 December 2012

JANGAN BENCI POLITIK TAPI BOLEH BENCI ORANG BERPOLITIK

SETIAP MUSLIM MESTI BERPOLITIK

Ada sebahagian orang tidak boleh mendengar perkataan ‘politik’.  Bau politik pun mereka sudah ter’bersin’. Alergik bagi mereka.  Kata mereka lagi, mereka bencikan politik kerana politik itu kotor.  Pada mereka, Islam dan politik tidak boleh digabungkan.  Dan hal politik tidak boleh dibincangkan di masjid-masjid atau di surau-surau.  Ceramah agama di masjid atau surau mesti hanya bercerita bab ibadah sahaja.  Itu kata sesetengah orang yang cukup alah dengan politik.

Sampai begitu sekali tanggapan mereka terhadap politik.

Tepatkah pandangan begini jika kita lihat dari pandangan Islam?
Kalau kita baca sirah Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wa sallam pada era Makkah dan Madinah, nescaya kita dapat banyak ibrah daripadanya terutama dari segi politik.  Terlalu banyak contoh bagaimana Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam berpolitik di tengah-tengah masyarakat demi kelangsungan dakwah Baginda.

Selama lebih kurang 23 tahun dakwah Nabi itu sarat dengan politik iaitu perjuangan, muslihat dan strategi. Era Makkah selama 13 tahun, politik dakwahnya berbeza.  Era Madinah selama 10 tahun, politik dakwahnya berbeza.  

Di Makkah, musuh dakwah Nabi terdiri daripada musuh terang-terangan iaitu dari kalangan pembesar Makkah.  Di Madinah, cabarannya dari segi musuh lebih mencabar iaitu bukan sahaja terdiri daripada pembesar yang berada di Makkah, juga dari kalangan Yahudi di Madinah.  Malah di Madinah, Nabi terpaksa berhadapan dengan musuh dalam selimut dari kalangan Munafiq yang pada zahir mereka mengaku Islam, tetapi di dalam hati mereka memusuhi Islam.

Bukan sahaja dari segi musuh, perbezaan era Makkah dan Madinah juga berbeza dari segi sosial, kekuatan dari sudut bilangan, kuasa kepimpinan dan lain-lain lagi.  Ini menuntut daya kecergasan politik yang luar biasa dari seorang lelaki yang memikul amanah wahyu yang maha suci.  Bukan sekadar untuk kelangsungan dakwah, malah untuk ia dinamik dengan suasana dan cabaran semasa.  Politik dan perjuangan dakwah tidak boleh dipisahkan.

Tidak tepat mengatakan sirah Nabi tiada unsur politik padanya.  Dan tidak tepat mengatakan agama ini tidak merestui politik.

Melainkan jika seseorang membaca sirah Nabi sebagai suatu cerita hikayat yang hanya dibaca sekadar untuk tahu atau mengisi masa lapang.  Dan melainkan jika seseorang mengatakan bahawa Islam ini hanya terdiri daripada ritual ibadah sahaja seperti solat, puasa, zakat dan haji.  Jika begitulah cara fikirnya, maka tidak peliklah kenapa dia tidak nampak bahawa Islam ini adalah suatu cara kehidupan yang menyeluruh merangkumi juga politik.  Dan cara fikir begini adalah salah…!

Mudah-mudahan masyarakat kita tidak hanya membataskan Islam ini sebagai agama ritualan sahaja seperti agama-agama yang dipercayai oleh orang lain.  Kerana Islam bukan sekadar ritualan sahaja.  Islam adalah cara hidup yang merangkumi seluruh kehidupan dari yang paling kecil sehingga yang paling besar termasuk politik.

Oh ya, politik yang dimaksudkan di sini ialah politik dalam perjuangan untuk menegakkan kalimah tauhid, mengajak manusia kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah yang mungkar.  Bukan politik merebut kuasa kepimpinan negara.  Dan bukan juga politik kepartian yang sempit.

Semua ummat Islam mesti berpolitik yakni berjuang, berstrategi dan bermuslihat (jika berhadapan dengan sekatan) dalam menegakkan kebenaran.  Berpolitik adalah fitrah manusia yang sukakan kebenaran.  Ia naluri kehidupan seorang Muslim.  Perjuangan menegakkan kebenaran tidak semestinya mudah dan dengan berpolitiklah maka seruan ALLAH `Azza wa Jalla berikut dapat dicapai:
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.”
(Surah aali `Imran, 3:104)
Ayat tersebut mesti disahut oleh kita semua jika benar kita mahu termasuk di kalangan al-Muflihuun, iaitu orang-orang yang berjaya.  Tidak semestinya berpolitik dengan masuk parti politik.  Boleh sahaja dengan pelbagai cara.  Asal sahaja memenuhi maksud ayat di atas dan tidak berlawanan dengan syariat Islam serta saling tolong-menolong untuk memperolehi kebaikan dan taqwa sebagai jalan mencapai keredhaan ALLAH Ta`ala.

Dan saya percaya gerakan-gerakan, badan-badan dan parti-parti politik yang berpaksikan Islam semuanya bertujuan bagi menyahut ayat di atas.  Gerakan-gerakan, badan-badan dan parti-parti politik cumalah wadah supaya ia terlaksana dengan lebih bersistematik, berpadu dan bersama.

Selepas ini janganlah lagi ada yang membenci politik.  Benci sahaja perbuatan orang-orang busuk yang terlibat dengan politik.  Besarkan skop politik itu kepada usaha yang lebih murni.  Dan jangan tinggalkan politik.  Kita sebagai Muslim mesti berpolitik supaya kebaikan di dunia kita perolehi, kebaikan di akhirat juga kita perolehi, amin…

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...