Pages

Thursday, 3 May 2012

MELAYU BANGSA KU MALAYSIA NEGARA KU

DULU KINI DAN SELAMANYA
Disini saya khaskan ruangan ini untuk berkongsi cerita dan pandangan dari semua pihak untuk kepentingan bangsa kita. Saya harap semua dapat berbincang dengan baik dan memberi idea serta pandangan dimana kita sama-sama mencari jalan untuk membantu golongan sendiri tanpa mengambil kesempatan ke atas bangsa kita sendiri.
  Kampung
Saya tak tahu anda perasan atau tak kita semakin mengundur ke belakang, kaum lain sedang mengatasi kita dari politik atasan sehinggalah kekeluargaan kita sendiri. Tak takut kah jika bumi kita tergadai. Saya merayu kepada semua yang baca, lakukan lah sesuatu demi masa depan…jika anda rasa susah, sekurang-kurangnya buatlah sesuatu untuk zuriat anda. Anak kita tak perlu mewarisi kealpaan kita.

 MEMANDANG RENDAH DAN TIDAK YAKIN PADA BANGSA SENDIRI

Tanpa kita sedari kita sering kali memandang rendah akan keupayaan bangsa sendiri.bilamana seorang melayu menjalankan perniagaan atau membuat sesuatu selalunya kita tak ambil pusing dan sering kali berkata 'ALAH TAK KEMANA PUN TU '.

Jika sikap inilah yang kita terus amalkan memang tak kemana pun kita. Sepatutnya lah kita membantu dan memberi sokongan kepada bangsa sendiri . Cuba kita bandingkan bangsa lain..cina umpamanya yang memang berjaya mendominsi ekonomi negara kita, pernah kita lihat orang cina memperlekehkan kaumnya adakah sering kita lihat perniagaan kaum cina gagal..sudah tentu tidak..kerana mereka bersikap membantu sesama mereka..lihat sajalah kaum cina dengan pendidikan rendah pun pun mereka boleh menjadi tauke..kenapa tidak kita

Kekadang kita lihat kaum cina menjalankan perniagaan yang kita sendiri merasa pelik dan tak yakin akan berjaya ..tapi tengok akhirnya mereka berjaya..sebagai contoh perniagaan pakaian anak patung.. perniagaan sewaan kostum kanak-kanak.

 LEBIH PERCAYA PADA BANGSA LAIN 

Orang melayu kebanyakan lebih suka berurusan dengan bangsa lain dari bangsa sendiri . Yang paling menyedihkan walau sebaik mana pun projek atau perniagaan yang orang melayu lakukan , memang sukar mendapat sambutan bangsa sendiri ..alasannya melayu ni memang susah nak berjaya.

Kalau begini sikap kita terhadap bangsa sendiri sampai bila pun kita tak akan mampu menguasai ekonomi negara kita .Sekarang ini orang melayu hanya menjana kurang dari 15% dalam ekonomi negara.

Sedihkan memang menyedihkan. Tapi itulah satu hakikat pahit yang terpaksa kita akui.yang peliknya orang melayu mudah mempercayai sesuatu perkara atau perniagaan dari bangsa lain tanpa menyelidiki dan mempersoalkan kesahihan serta keuntungan yang akan kita perolehi itu benar atau tidak, tetapi cubalah kalau produk atau perniagaan dari orang melayu..sehari semalam tak akan cukup diperlukan untuk orang melayu mempertikaikan dan memperlekehkan kaumnya itu sendiri.

Kadangkala idea yang diperkenalkan oleh bangsa asing itu sama dengan idea si polan berbangsa melayu ni tapi malangnya dia tak dapat sambutan bangsa sendiri.

SIKAP BERTANGGUH 

Orang kita ni sejak berzaman memang suka bertangguh..sikap takpe lah..biarlah..pergi dulu lah ..akhirnya bila keadaan dah betul-betul terdesak barulah tergesa-gesa nak bermula . contohnya perniagaan yang berasakan MLM . Kajian mendapati 20 tahun dari sekarang 70 peratus perniagaan nanti akan berteraskan dan berdasarkan MLM.

Ada beberapa syarikat MLM melayu ditubuhkan tapi akhirnya tersungkur kerana tiada sokongan dari bangsa sendiri.mereka lebih suka menyertai dan mengkayakan bangsa lain betapa kita telah dibutakan dengan kesenangan yang tak seberapa oleh bangsa asing. sedangkan mereka memperolehi keuntungan berlipat kali ganda. Sedih..dan pilu bangsa melayu membunuh ekonomi bangsa sendiri.

 DENGKI 

Orang melayu sering tak lari dari sifat dengki dan irihati. Bila kawanya berniaga dia berniaga..kawan jual tom yam dia jual tom yam akhirnya keduanya berkubur. Kenapakah kita tidak cuba mencari kelainan dalam bidang perniagaan..lebih bersifat nak menjatuhkan kawan dari sama-sama berjaya. .Saya merayu dan menyeru lenyapkanlah sifat-sifat ini demi kejayan bangsa kita orang melayu.

HANYA PANDAI MENGKRITIK TANPA MELAKUKAN SESUATU YANG MEMBANTU

Kalau bab mengkritik memanglah orang kita juara ada saja yang tak kena dimata nya. Contoh..kereta nasional masa menggunakan kereta proton tak pernah pun kutuk ..tapi bila dah kaya sikit pakai kereta import  berguni dia kutuk kereta sendiri... beginikah bangsa melayu yang kononya patriotik dan cintakan nusa bangsa.. macamana kereta nasional nak bertambah maju dari segi kualiti dan pembangunanya kalau tiada sokongan bangsa sendiri..cuba kita tengok orang jepun dan korea ada mereka pernah mengkritik kereta , barangan buatan negara mereka.

Memanglah dari segi dasar kita masih muda banyak perlu di perbaiki. Begitu juga dalam segi ekonomi dan perniagaan ..asal perniagaan tu milik orang melayu pasti teruk dikritik..tapi bila dah betul-betul berjaya dipuji pula..pelik tapi benar tu lah bangsa kita.

Kenapa tidak kita mengambil iktibar dari dasar pandang ketimur yang telah lama diamalkan..contohi masyarakat jepun dan korea..banggakan dan menyokong penuh perniagaan dan produk sendiri.

 TIADA SOKONGAN BANGSA SENDIRI

Orang kita memang hebat..tahukah kita kita mampu menaikkan dan menjatuhkan sesuatu perniagaan. Bila sebut sebab cintakan NUSA BANGSA..PATRIOTIK ..waaaah dengan gahnya melayu berkata akulah penegak kedaulatan bangsa dan negara. Tapi cuba kita fikirkan balik untuk apa..kita pertahankan negara demi kemakmuran bangsa lain..dari segi ekonomi ..kenapa tidak jua kita bangkitkan kesedaran PATRIOTIK ekonomi sama sebagaimana kita perjuangkan kedaulatan tanah air.

Jadi kenapa kita masih teragak-agak membantu anak bangsa sendiri dalam perniagaan atau apa jua bentuk program pembangunan yang mana akan sama kita kecapi kemakmurannya.

Dewasa ini kita banyak disogokkan dengan budaya barat yang memperjuangkan ekonomi kapatalis yang mementingkan keuntungan semata-mata.. Kita layu di buai angan kekayaan yang bakal dikecapai dari kemenangan MAGNUM 3D dan 4D. lottery skim cepat kaya..cabutan bertuah, SMS peraduan dan sebagainya.. pelik tapi itulah hakikat orang kita masih lagi khayal..hanyut dalam angan dan buaian kesenangan yang belum pasti milik kita.

Tujuan saya menulis ni sekadar menggambarkan secara ringkas kelemahan kita sendiri dalam ekonomi di negara kita yang makmur.

Saya merasa terpanggil untuk menerangkan hal ini memandangkan banyak orang kita membazirkan wang kepada benda-benda yang tak berfaedah dan belum tentu ada hasilnya.Kenapa tidak kita membantu saudara kita yang lain yang mungkin memerlukan sumber kewangan untuk menjalankan perniagaan dan sebagainya.

Cuba bayangkan berapa banyak yang kita bakar wang untuk rokok sebulan..berapa banyak yang kita pertaruhkan untuk nombor ekor berapa banyak jumlah wang digunakan untuk SMS sebulanberapa harga minyak yang terpaksa anda keluarkan untuk mendapatkan semua tu..semuanya perkara yang sia-sia..

Akhir kata cuba renungkan dan fikir-fikirkan seketika dimana kita .Kawan ketawa ramai ..kawan menangis memang susah nak cari.

Bila susah sendiri tanggung. Bank tetap kejar penghutang. Kereta tak bayar tetap kena tarik.

PEMIMPIN MELAYU UTAMAKAN DIRI SENDIRI DAN KELUARGA

Pemimpin Melayu bila berpolitik langsung tidak hiraukan ekonomi orang Melayu. Mereka utamakan diri sendiri dan keluarga terdekat dan kawan yang rapat denganya sahaja. Ada kuasa pun tidak banyak membantu orang Melayu. Berpolitik banyak tidak menguntungkan bangsa Melayu. Berebut kuasa hanya untuk kesenangan diri sahaja. 'CAKAP KADANG KALA TIDAK SERUPA BIKIN'. Sebelum naik semuanya nak tolong Melayu, Semua cerita pasal Melayu. Tidak henti-henti cakap pasal Melayu. Bila dah ada kuasa Melayu....nya pun mula hilang.

Negara kita kaya dan makmur kenapa kita biarkan hanya bangsa lain saja yang nikmatinya. MELAYU BOLEH MALAYSIA BOLEH. Kita ada semua kebolehan gunakan. Pelajar terbaik adalah melayu.. Pencetus pengunaan teknologi Nano dalam perindustrian ..pelajar melayu. Gabenor bank terbaik dunia,orang melayu.. tiada sebab orang melayu tak boleh maju.. kaji diri dan baiki kelemahan ambil segala peluang yang ada serta bersatu pasti kita boleh MAJU. Pastikan orang melayu kembali menerajui negara dalam apa segi sekalipun ekonomi politik dan sosial.

SAMPAI BILA MELAYU BOLEH MAJU

Merdeka telah melebihi 50 tahun. Ekonomi semakin hari semakin susut hak Melayu. Kuasa pun nampaknya semakin hari semakin hilang kuasa Melayu. Kita asik berpolitik dalam keadaan tidak sudah-sudah... Yang kaya bertambah kaya.. Yang meminta-minta semakin bertambah-tambah...Beginilah nasib bangsa... bila la akan maju....2020 atau tak maju langsung bangsa Melayu
 
FITNAH MEMFITNAH JADI BUDAYA
 
Fitnah kini sudah macam budaya dan menjadi senjata untuk menjatuhkan maruah seseorang. Kita seolah-olah merasa seronok dengan fitnah yang diada-adakan. Dengan gambar lucah dan porno disebarkan tanpa ada rasa bersalah dan takut kepada Allah. Wahai bangsaku bila lagi kita mahu berubah. Tunggu kita dilanda tsunami dan gempa bumi baru kita nak insaf dan sedar. Kita kadang-kadang merasakan akan hidup selama-lamanya. Sudah tiada kuasa baru nak insaf dan kesal dengan apa yang kita buat semasa kita berkuasa. Sudah terlambat..... Melayu oh Melayu bangsa ku dan Malaysia Negara ku.
 
 
 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...